Viral vekst, nettverkseffekter og increasing returns

Digitale plattformer har blitt en hverdag for de fleste. Aldri mer har vi mennesker brukt mer tid på mobilen en det vi gjør i dag, og sosiale medier er en stor del. Det er Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter, you name it. Du skal holde deg oppdatert og oppdatere andre til en hver tid. Men det er nettopp dette viral vekst, nettverkseffekter og increasing returns handler om.

Viral vekst

Viral vekst kan forklares på veldig mange måter. Det kan minnes som et virus, noe som sprer sag raskt. Slik Arne Krokan forklarte det i sin bok Nettverksøkonomi, var viral vekst en måte å spre noe på. Det handler om hvordan digitalt innhold sprer seg bredt og raskt i den digitale verden. Han nevner også at det er en av de viktigste effektene man kan bruke når man utvikler digitale tjenester. For å forklare viral vekst kan vi bruke oss selv som et eksempel. Instagram er noe vi unge bruker daglig. Vi benytter det for å uttrykke våre liv i bilder og korte videosnutter. Deler vi et bilde her er det større sjanse for viral vekst, enn hvis vi kun hadde delt det privat med enkelte. Da får de fleste av dine følgere med seg hva du delte, og hvis du i tillegg har en åpen profil kan følgerne av dine følgere også få sett dette. Slik fortsetter det å spre seg, og det er nettopp dette som er viral vekst.

Nettverkseffekter

Etterhvert som et nettverk får flere brukere vil verdien for de eksisterende brukerne øke. Dette er hva nettverkseffekter går ut på. Når det er nye brukere som knytter seg til nettverket, øker verdien for alle medlemmene i nettverket. Det er en signifikant sammenheng med at flere brukere tilsvarer høyere verdi.

Increasing returns

Increasing returns som går ut på at avkastningen øker når digitale tjenester vokser i størrelse. Digitale tjenester som Finn.no er et godt eksempel her. De har svært lave driftskostnader i forhold til fortjenesten. Slik kan de bare fortsette å vokse, for driftskostnadene blir ikke særlig større selv om fortjenesten gjør det.

Sammenhengen

Den enkleste måten å forklare hvordan disse tre begrepene henger sammen er at de betegnes som selvforsterkende vekst. Nettverkseffekter gir lønnsomhet for brukerne av at nettverket vokser, samtidig hvis man reduserer transaksjonskostnadene vil flere ta i bruk tjenesten. Dette fører til at nettverket på tjenesten vokser, og verdien til hver enkelt øker. Dette kan skape en viral vekst gjennom deling av positive opplevelser enten via venner eller bekjente. En bedrift vil da sitte igjen med et større nettverk, hvor de tjener mer penger ved increasing returns.


Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Network_effect

www.krokan.com/arne/

4 Replies to “Viral vekst, nettverkseffekter og increasing returns”

  1. Spennende tema… I andre innlegg fremover kan det være interessant å høre mer av dine tanker rundt temaene du skriver om!

    Og for en oversiktlig blogg du har. Her er det meget lett å finne frem informasjon og det man eventuelt skulle lete etter 😀

  2. Dette er et eksempel på viral vekst:
    Visste du at hvis du verver 5 personer til ett nettverk og ber de om å verve 5 personer hver så kan dette bare gjøres 13 ganger før du har overgått antall mennesker på jorden? 5^13= 12,2 milliarder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *