Algoritmer, hva er det?

Vi har nok alle hørt ordet før, men kanskje ikke vært helt sikker på hva det er og hvordan det fungerer. Jeg var selv der. Ordet var kjent for meg, men ante ikke hva det gjorde eller hva det brukes til. Algoritmer er et av de viktigste begrepene innenfor digital markedsføring. Ved et raskt søk på nettet kommer det opp flere artikler som beskrive hva algoritmer er, men jeg valgte den jeg følte forklarte det på en enkel og grei måte.

Algoritmer er nemlig en slags instruksjon for datamaskinen som forteller den hva den skal gjøre, og hvilken rekkefølge det skal gjøres i. Du kan se på det som et sett med koder som sammen danner et resultat, og gir en detaljert fremgangsmåte å løse en oppgave. Se for deg når du lager mat, og du følger en oppskrift til punkt og prikke. På samme måte følger algoritmen en oppskrift i bestemt rekkefølge og hjelper maskinen mot riktig løsning. Men hva brukes det til?

Algoritmer påvirker oss mennesker gjennom hele hverdagen uten at vi er klar over det. Du har kanskje lagt merke til hvordan akkurat det plagget du kikket på Nelly tidligere nå dukket opp i din Facebook-feed. Dette er ingen tilfelle. Det er algoritmer som gir det et utvalg tilpasset deg. Dette er fordi de har et tidligere mønster på deg, og anbefaler tingene du interesserer deg for. Anbefalingene Netflix kommer med er også utvalgt av algoritmer, og det er basert på hva du har sett på tidligere. Det kalles gjenkjenningsalgoritmer, og det gjør det mulig å tilpasse og lagre din netthistorikk for å personifisere og konkretisere dine søk. Dette kan høres litt skummelt ut, men det forenkler rett og slett vår hverdag uten at vi vet det. Det skaper en enorm effektivitet.

Ved for eksempel at en organisasjon benytter seg av algoritmer kan det spare mye tid. Det gjør det enklere og raskere å finne akkurat den informasjon de vil ha. Med riktig data kan algoritmene ta automatiserte beslutninger for å effektivisere arbeidet og redusere kostnader. Når det gjelder markedsføring kan det være en utfordring. Ta for eksempel Facebook sin algoritme. Hvis de gjør noen endringer eller videreutvikler algoritmen kan endringene påvirke deres forretning, hvorvidt de må endre på sine annonser/reklamer for å sørge for at det vises i de relevante nyhetsstrømmene.

Resultatet algoritmene kommer ikke alltid nødvendigvis med perfekt løsninger. Så det er stadig behov for videreutvikling og kontinuerlig oppdateringer for å kunne forbedere dem. Og som bevisst forbruker er det viktig å ha oversikt over hva det er og hvordan det påvirker deg. De blir stadig mer avanserte, og kan i dag løse oppgaver mange mennesker ikke klarer.

Kilder:

https://snl.no/algoritme 

https://www.itpraten.no/teknologi/slik-pavirker-algoritmer-hverdagen-din/


Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm.  

2 Replies to “Algoritmer, hva er det?”

  1. Enten du oppgraderer bilen din, konsoliderer eksisterende gjeld eller gjør de helt viktige boligforbedringene, er et personlig lån gjennom Atlas Finance ofte rimeligere enn du tror. Du kan låne fra $ 10.000 til $ 500.000. Våre lån krever ikke sikkerhet. kontaktinformasjon {Atlasloanfirm @ outlook .com, Text / whatsapp + 14433459339}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *