Sertifiseringer du får nytte av når du skal arbeide med digital markedsføring

Det jeg har sett når jeg har kikket meg gjennom ulike jobbannonser i forbindelse med markedsføring, er det svært mange som ønsker at man har visse sertifiseringer og gjennomførte kurs som man vil benytte når man arbeider med digital markedsføring. Derfor var jeg veldig fornøyd når det var en del av eksamen, og har nå gjennomført 5 av 6 kurs i Google Analytics og sertifisering i Google Digital garage. Dette har vært utrolig lærerikt, og absolutt noe jeg vil få utbytte av senere.

De følgende sertifiseringene som har blitt gjennomført er:
– Google Analytics for Beginners
– Advanced Google Analytics
– Google Analytics for Power User
– Introduction to Data Studio
– Google Tag Managers Fundamentals

– Google Digital Garage

Ved å ha gjennomført 5 av de 6 kursene fra Google Academy om Google Analytics har jeg skjønt hvor godt analyseverktøy dette faktisk er. Den samler og organiserer data på en rask og effektiv måte, og gratis versjonen gir der mer enn nok informasjon dersom du ikke er en stor bedrift. For å gjennomføre kursene og sertifiseringen må man sette av god tid og konsentrasjonen må være på topp. Jeg mener absolutt at dette er et nødvendig analyseverktøy dersom man skal satse på nettet.

Du kan benytte Google Analytics via nettleser eller apper på mobil og nettbrett. For at du skal kunne samle inn dataene fra din nettside/nettbutikk må du opprette en konto, og koble disse sammen. Da kan du starte med å analysere dataen som er innsamlet fra nettsiden og du får trafikken og oppførselen på de forskjellige brukerne. Du får full oversikt over brukers tilstedeværelse på din nettside. Du kan sette opp mål, som for eksempel at du ønsker et X antall mailadressen som du har tilgang til å sende nyhetsbrev og oppdateringer.

Til slutt gjennomførte sertifiseringen Fundamentals of Digital Marketing – Google Digital Garage. Dette kurset har en estimert tid på 40 timer, og inneholder 26 moduler med en test etter hver modul. Her er det viktig å ha fokus og motivasjon på topp gjennom hele, for du må gjennomføre en eksamen til slutt for å motta sertifiseringen. Her lærte man hvordan man kan utnytte de forskjellige kanalene for å kunne nå målgruppen ved hjelp av E-postmarkedsføring, markedsføring via SoMe, SEO(Search Engine Optimization), SEM(Search Engine Marketing) og mobilmarkedsføring. Av denne sertifiseringen fikk vi mer innsikt om hvordan vi kan benytte strategier og verktøy for å bygge eller forbedre nettsider, og ikke minst vedlikeholde og optimalisere de.

Etter sertifiseringen føler jeg meg mer komfortabel og kunnskaps-sterk på å analysere den innsamlede datene, vise hvordan kunder oppfører seg på ulike nettsider og hvordan kunde segmentering kan utnyttes for å oppnå best mulig resultat. Ved hjelp av Google Digital Garage lærer du det grunnleggende innen digital markedsføring.

Hvorfor bør man ta disse sertifiseringene?

Som nevnt tidligere er det flere og flere stillinger i digital markedsføring som ønsker eller krever at man har akkurat disse sertifiseringene. Du blir mer attraktiv på arbeidsmarkedet og skiller deg ut fra andre konkurrenter. Når du har gjennomført sertifiseringene så bør det legges inn i dine egne mediekanaler som LinkedIn og CV’en. Dette er meget attraktiv å ha, for det er fortsatt ikke så mange i Norge som ha gjennomført akkurat disse sertifiseringene enda.

Hvis du ønsker å ta de nevnte kursene og sertifiseringen, så finner du de her:

Google Analytics for Beginners

Advanced Google Analytics

Google Analytics for Power User

Introduction to Data Studio

Google Tag Managers Fundamentals

Google Digital Garage

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *